Neoza Goffin is een interdisciplinair helend kunstenaar, touch-based guide en curator. Ze onderzoekt hoe de fusie van touch-based rituelen en kunst kan worden gebruikt voor psychologische transformatie. Touch-based praktijken maken gebruik van subtiele lagen van seksuele energie door middel van oefeningen met aanraking. De doelen zijn: bewustwording van het belang van aanraking en consent, verbinding maken met je eigen lichaam en het communiceren van een bredere interpretatie van intimiteit. In haar artistieke praktijk combineert ze hedendaagse thema's zoals sex positivity, body diversity, inclusiviteit, kleurtherapie en gender met spirituele symboliek geïnspireerd op Tantra, Tao en boeddhisme. Neoza maakt gebruik van installatie, fotografie, VR, video en performance.  

 

Als interdisciplinair helend kunstenaar legt ze een brug tussen de kunstwereld, modewereld en de gezondheidssector. Ze doet touch-based rituelen met installaties in tentoonstellingen en galeries: Tatjana Pieters galerij (Gent), UNSEEN (Amsterdam) en Waking Life Festival (Portugal) gesubsidieerd door het Vlaams Audiovisueel Fonds. 

Daarnaast is er een samenwerking met merken zoals La Fille d’O.

 

Neoza heeft een eigen praktijk met een ruimte ingericht met haar kunst voor wekelijkse touch-based groepssessies. 

 

Welk kunstvorm ligt u het  best? 

Ik heb een master in fotografie. In mijn masterproject merkte ik dat enkel fotografie te kort schoot om de thema's die ik aankaartte over te brengen. Ik wou een ervaring geven aan het publiek, immersief. Bijgevolg voegde ik installatie, video, VR, performance en sculptuur toe. Ik zou zeggen dat foto's nog steeds het dominanst zijn, maar mijn werk kan niet zonder de andere kunstvormen.

Creëer je vanuit techniek of eerder uit gevoel , insteek en inzet?

Ik start vaak bij een idee of concept, een boodschap over een bepaald onderwerp dat ik wil uitbrengen. Vervolgens creëer ik daar een beeld rond in mijn hoofd door te visualiseren. Veel elementen hebben een betekenis en haal ik uit symbolieken. Andere elementen steek ik er intuitief in, later als het werk al gemaakt is, vind ik er ook een betekenis in. Vanaf ik het idee conceptueel heb, zoek ik de materialen en de technieken om het te maken. Vaak moet ik mezelf dan nieuwe vaardigheden aanleren zoals haken, naaien met een naaimachine, 'juist' verven, ...

Wanneer ontbrandde de vlam van de creativiteit?

Toen ik 8 jaar was kreeg ik mijn eerste camera. Op mijn 16 jaar wou ik fotografie studeren in de kunstschool. In mijn laatste jaar in het middelbaar ontdekte ik dat ik maatschappelijk taboe onderwerpen bespreekbaar wou maken met kunst. Ik verwerkte ook persoonlijke trauma's door kunst te maken over deze thema’s.

Wat is het mooiste moment tijdens het creatieproces?

Bij foto's: nadat ik een intense shoot achter de rug heb, me neerzet voor mijn computer en mijn beelden kan beginnen selecteren en bewerken in photoshop krijg ik een voldaan, rustgevend en trots gevoel over me heen. De beelden maken op zich is een heel intens en redelijk stresserend proces. De beelden bewerken is super ontspannend, verslavend zelfs. Als ik bewerk ben ik bijna niet van mijn computer te slaan. Op het moment van de shoot moet hét gebeuren, maar vanaf ik voor mijn computer zit is de missie geslaagd en moet ik enkel de details nog afwerken. En die details afwerken kan heel lang duren, soms langer dan de shoot. Details zijn zeer belangrijk voor mij en mijn oeuvre. 

Waar haal je inspiratie uit? 

Spirituele stromingen, meditaties, de natuur, mijn vrienden en familie, tantra, maatschappelijke problemen, ...

Ik observeer onze maatschappij en merk bepaalde problemen op. In mijn kunst probeer ik een antwoord te bieden voor die problemen. Ik zie zoveel mensen die vastzitten: in relaties, in hun werk, in hun eigen lichaam, etc. Ze weten niet wat ze willen, ze volgen de gehaaste stroom van de maatschappij, ze leven ongezond. De eerste stap naar een vervuld leven is zelfkennis en connecteren met het voertuig dat je gebruikt om hier op aarde te zijn: je lichaam. Touch-based praktijken gaan hiermee aan de slag.

Wie zou je graag ontmoeten of met samenwerken?

Melanie Bonajo, Willow Smith, Pipilotti Rist, Hilma af Klint, Oshun, …

Waar ben je trots op?

Mijn doorzettingsvermogen en positiviteit. Mijn kracht om van fantasie, realiteit te maken.

Heb je een persoonlijke leefregel of een inspirerende zin?

"Be your Higher Self everyday.”

Hoe kom je boven de wolken van de perfectie storm?

Door het "immersief" aspect van mijn kunstpraktijk komt er altijd veel werk bij kijken om een installatie/set te maken. Daarbovenop ben ik ook extreem perfectionistisch en geobsedeerd door details ! Dus het is inderdaad soms moeilijk voor me op dat vlak, vooral toen ik net startte. Maar nu heb ik geleerd om dit meer los te laten en te kijken wat er echt toe doet. Als ik gelimiteerd ben in tijd bekijk ik wat de essentiële elementen zijn en welke niet. Ik werk eerst het lijstje af met essentiële elementen en als er tijd over is kan ik nog verder opgaan in details. Uiteindelijk ben ik de enige die het ziet als er bepaalde details niet afgewerkt zijn, andere merken dit nooit op. Maar dat is het juist: als ik tevreden ben, als de details tip top in orde zijn, dan straal ik dat uit, dan is mijn zelfvertrouwen over mijn werk groter. En dat heeft wel een effect op het publiek als ze praten met mij.

Wat is het meest memorabele moment van het creatieproces?

Het moment dat ik zie dat het uiteindelijke kunstwerk/foto exact is zoals ik het me had ingebeeld, of soms nóg beter 

Welke drie songs zou je kiezen om je leven te beschrijven? (begin, midden, einde)?

One step at a time - Jordan Sparks

Blessings on Blessings - Oshun

Beyonce & Jay-Z - Apeshit