Ibiza, het creatieve eiland:
Ibiza trekt al tientallen jaren kunstenaars, muzikanten, ontwerpers en creatievelingen uit alle lagen van de bevolking aan . Er bestaat eveneens een enorme pool van lokaal inheems talent. Wat maakt het eiland zo’n vruchtbare plek, een magneet voor degenen die op zoek zijn naar vrijheid van meningsuiting en een creative omgeving?
De magie van Ibiza is altijd spirit en de vrijheid geweest van de mensen die hier wonen: de artiesten, de creatievelingen, de hippies, de mensen die deze plek leuk en eigenzinnig maken. Dat maakt Ibiza bijzonder: er is ruimte voor iedereen.
Ibiza barst van de creativiteit. Creativiteit in kunst en cultuur. Creativiteit in eten en fitness. Creativiteit in design en ecologie. Creativiteit in lichaam, ziel, geest en ziel. Creativiteit in mode, in muziek, in technologie. Ibiza is al decennia een inventieve broedplaats van ideeën. Maar waarom produceert dit kleine eiland zo’n enorme explosie van creativiteit? Waarom komen mensen van over de hele wereld hierheen, waar ze een lokale creatieve gemeenschap zien bloeien, die accepteert en stimuleert
Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog was Europa in beweging. Veel landen waren bezig met de wederopbouw en hadden een conservatieve, naar binnen gerichte naoorlogse mentaliteit. Begin jaren vijftig werd Ibiza een levendig toevluchtsoord voor veel schrijvers, dichters en kunstenaars van over de hele wereld, en van het vasteland van Spanje. Op het eiland vonden ze een diverse en exploderende lokale artistieke gemeenschap die deze nieuwe injectie van creativiteit accepteerde en een bloeiende creatieve omgeving stimuleerde.
Vele jaren vóór de bloei van het toerisme ontwikkelde deze gemeenschap van kunstenaars, fotografen, schrijvers, architecten, filmmakers en ambachtslieden een losjes verbonden netwerk van gedeelde ideeën, eclectische invloeden en het soort stimulerende concurrentie dat origineel werk voortbrengt.
Maar waarom Ibiza? Hoe is dit kleine eiland van slechts 572 km2 zo’n koortsachtige smeltkroes van ideeën geworden?
In zijn boek Ibiza Mon Amour merkt filosoof Yves Michaud op: “De mythe van Ibiza gaat terug tot de jaren dertig, toen kunstenaars uit Berlijn op het eiland kwamen logeren, in het bijzonder de Duitse schrijver Walter Benjamin en de Berlijnse kunstenaar Raoul Hausmann.
Ze ontdekten de sobere schoonheid van het eiland. Dat in die tijd erg arm was . Kunstenaars konden er bijna voor niets wonen. Het was ook moeilijk te bereiken, waardoor het een goede bescherming was als je aan het nazisme wilde ontsnappen, zoals Hausmann.’ In de jaren veertig was er niet eens een verbinding met Barcelona. Begin jaren vijftig begon dit allemaal te veranderen.
Ibiza was aan het begin van de 20e eeuw landelijk, onderontwikkeld en leek losgekoppeld van de moderne wereld. Deze dingen maakten het aantrekkelijk als toevluchtsoord voor Europese intellectuelen en kunstenaars na 1945. Na jaren van oorlog en isolatie keerden lokale en Spaanse kunstenaars in grote aantallen terug. Daarnaast zagen internationale kunstenaars Ibiza als goedkoop, met een inspirerend landschap en weldadig weer dat het ook aantrekkelijk maakte. Simpel gezegd: zelfs een korte vakantie was genoeg om een kunstenaar te inspireren om te blijven. Vaak kocht of huurde hij destijds heel goedkope finca's, boerderijen en huizen verspreid over het eiland, maar zo dichtbij dat mensen contact konden houden en ideeën konden uitwisselen.
In 1951 – het eerste jaar dat bezoekers werden geteld – bedroeg het totaal aantal nieuwkomers 14.000. Dat aantal escaleerde snel gedurende het decennium en in de jaren zestig. Kunstenaars, schrijvers, hipsters, bohemiens en levensgenieters van allerlei aard begonnen op het eiland aan te komen, gelokt door de prachtige stranden, het milde weer, de lokale cultuur en een tolerante sfeer van leven en laten leven, waar iedereen een nieuwe identiteit voor zichzelf kon aannemen. Deze vrijheid is uiteraard aantrekkelijk voor creatievelingen.
In 1959 werd het avant-gardecollectief Grupo Ibiza 59 opgericht. Onder hen waren Erwin Bechtold, Hans Laabs, Egon Neubauer, Katja Meirowsky en Heinz Trökes uit Duitsland; Robert W. Munford en Erwin Broner uit de Verenigde Staten; Zweed Bertil Sjöberg en de Spanjaard Antonio Ruiz.
In 1962 vormden Antoni Marí Ribas “Portmany”, Vicent Calbet, Ferrer Guasch en Toni Pomar Grupo Puget. Tijdens de jaren '60 en '70 speelde kunstenaar Don Kunkel, die in 1958 voor het eerst naar Ibiza was gekomen, een belangrijke rol bij het activeren van Ibiza als artistiek centrum, samen met landgenoot Carl van der Voort en zijn galerie gewijd aan hedendaagse kunst.
Halverwege de jaren zestig zagen beatniks en hippies een explosie van experimentele creativiteit: rustiek en pop-art, lokaal en abstract, jazz en flamenco, rock en akoestische muziek, boeren en vissers die zich vermengden met kunstenaars en intellectuelen.
In 1964, hetzelfde jaar dat de Rolling Stones in San Antonio verbleven, vond de eerste kunstbiënnale op Ibiza plaats. Later, in 1969, werd in Ibiza-stad het eerste museum voor hedendaagse kunst in Spanje opgericht.
Deze diversiteit, vrijheid van meningsuiting, goede communicatie en ruimte voor experiment maken Ibiza zo’n creatieve smeltkroes. Een melting pot van poëten , pioniers van hun tijd.
En dan moest de housemusic nog opkomen met Balearic sound als soundtrack van het eiland. Een eclectische sound dat ontstond in de jaren 80 in clubs als Amnesia, Ku en Pacha en populair gemaakt door DJ’s als Alfredo en José Padilla. Celebrating life trough music and dancing.
De tweede summer of love en populair gemaakt door bekende Britse DJ’s zoals Pete Tong ,Nicky Holloway, Paul Oakenfold, Danny Rampling and Johnny Walker die Balearic beat naar de UK transporteerde. Ze brachten het feestje naar de UK en Acid House was geboren. Dit alles maakte van Ibiza een party-eiland.
Maar het eiland changed. Het is een plaats van VIP-tenten, megafeesten , decadentie en luxe geworden. Toch blijft de ondergrondse stroom van hippiementaliteit en creativiteit aanwezig.
Ecologische problemen leiden tot nieuwe ideeën; creativiteit komt voort uit nieuwe verbindingen, zoals die tussen producenten en chef-koks. De veranderingen in het milieu waarmee we worden geconfronteerd stimuleren nieuwe creativiteit in architectuur en design, en kunstenaars gebruiken nieuwe materialen met nieuwe boodschappen voor een nieuw tijdperk.
We zien een beweging weg van de complicaties van het moderne leven naar een nieuwe eenvoud. Het is van vitaal belang voor Ibiza en voor ons allemaal dat de wortels, vrijheid en creatieve inspiratie die het eiland biedt, gekoesterd en beschermd blijven. Ibiza blijft een unieke blend van de vrijgevochten geest van mensen , muziek en het eiland!
Tracks :
- William Orbit : water from a wine leaf
- Primal scream : loaded
- Florian Gasperini : Hijos del sol
- Xinobi : searching for
- Kölsch&Michael Mayer : Dogma 1
- The Stone Roses : I am the resurrection
Luisteren naar online radio zoals Ibiza Global Radio, Ibiza Sonica
Resto :
The Giri cafe Ibiza : in San Juan
Es Terral : Santa Eularia
Maymanta : Santa Eularia
Ca na Ribes ; Santa Eularia
Aubergine : Sant Miquel de Balansat
Los Enamorades (resto-coctails-stay) : Portinax
The skinny Kitchen (lunch) : Sant Antoni De Portmany
El Zaguan (tapas) : Ibiza Town
Cocktails at Pike’s, Sa Trinxa, Los Enamorades
![](https://primary.jwwb.nl/public/v/r/k/temp-txbggkmddtebethvxglh/image-high.png?enable-io=true&enable=upscale&crop=750%2C903%2Cx0%2Cy0%2Csafe&width=523&height=630)
![](https://primary.jwwb.nl/public/v/r/k/temp-txbggkmddtebethvxglh/amnesia-007-standard.jpg)
![](https://primary.jwwb.nl/public/v/r/k/temp-txbggkmddtebethvxglh/fullsizerender-high.jpg?enable-io=true&enable=upscale&crop=1919%2C2586%2Cx0%2Cy0%2Csafe&width=523&height=705)